Hadis & Sejarah Pengharaman Arak

Posted: 13 Januari, 2010 in Islamika
Label:, , ,

6 Ogos 2010, aku pergi keluar dgn kwn yg same skolah (MRSM TGB) iaitu Haziq Ghafar. kami jmpe kat starbuck sbb nak pkai internet. Pas2 die pun crite la pkmbgn trbaru bdk2 tgb.

Paling ak rase tertarik, bile Haziq bgtau yg Haekal n Padli Mansor keje jd waiter kat hotel kat Alor Setar. Tapi Haekal baru berhenti.

Aku tanyalah kenapa. Haziq bgtau yg alasan die, die kena serve arak. Then, Haziq pun kluarkanlah pndgn die (bnda yg dicakap kat Haekal gak). “Arak tu haram kalau kau minum jelah. Bodohla ko ni. Lain kali tanya la dulu orang yang pakar ke ape. “

Aku diam aje sbb aku tengah was2. xsalah aku pnah blaja yg ade golongan2 yg dilaknat dsbbkan arak. Tp aku tak berani nak ckp ape2, takut2 salah. Balik, aku search kat internet. And, this is what I found. Diharapkan Haziq, Haekal n Padli bace. ;-)

___________________________________________________________________

Dipetik daripada blog Mohamad Azhan Hj Desa (mohamadazhan.blogspot.com)

Hadis Pengharaman Arak

11 Ogos 2009

” Diriwayatkan drp Anas r.a bahawa rasulallah s.a.w telah melaknat sepuluh golongan yg terlibat dengan arak:

1. orang yg memerah arak

2. orang yg diminta arak diperah untuknya

3. orang yg meminumnya

4. orang yg membawanya

5. orang yg meminta dibawa arak kepadanya

6. orang yg memberi minum arak kepada orang lain

7. orang yg menjual arak

8. orang yg mendapat hasil drp arak

9. orang yg membeli arak

10. orang yg meminta dibelikan arak untuknya “

(riwayat Ibnu Majah dan Tarmizi)

Maksud arak

Maksud arak dr segi bahasa ialah diambil drp perkataan Al-HAMRU yg bererti menutupi

Dari segi istilah pula : Setiap minuman yg memabukkan hasil drp perahan anggur dll .

SEJARAH PENGHARAMAN ARAK ( ada 3 peringkat)

Peringkat pertama ( Penjelasan baik dan buruk arak )

Maksud Firman Allah s.w.t dari surah Al Baqoroh ayat 219 :

“219. Mereka bertanya kepadamu tentang khamar dan judi. Katakanlah: “Pada keduanya terdapat dosa yang besar dan beberapa manfaat bagi manusia, tetapi dosa keduanya lebih besar dari manfaatnya”. dan mereka bertanya kepadamu apa yang mereka nafkahkan. Katakanlah: ” yang lebih dari keperluan.” Demikianlah Allah menerangkan ayat-ayat-Nya kepadamu supaya kamu berfikir, “

segala minuman yang memabukkan.

Pada ketika ini arak masih lagi boleh di minum .penurunan ayat di atas menjelaskan kepada ummat Islam bahawa arak ini mengandungi keburukkan dan kebaikan ,keburukkannya lebih banyak drp kebaikan

Cth : Keburukkan arak di antaranya ialah menghilangkan kewarasan akal bagi seseorang yg meminumnya ,manusia yg meminum arak akan mabuk ( hilang ingatan ) kurang pertimbangan akal ,apabila manusia kurang pertimbangan akal dia akan melakukan perkara yg dia tidak sanggup melakukannya semasa dia waras cth seorang suami yg baik akhlaknya semasa akalnya waras akan menjadi suami yg buruk akhlaknya ketika dia mabuk seperti menengking isterinya ,memukul , dan melakukan perkara yg di luar batasan ,padahal suami tersebut tidak sanggup melakukan perbuatan itu ketika dia berakal waras . Para sahabat pada ketika itu mula meninggalkan arak sedikit demi sedikit setelah penurunan ayat yg pertama ini.

Walaubagaimanapun tidak dinafikan arak mempunyai sedikit kebaikan iaitu dapat memanaskan badan orang yg meminumnya.

Peringkat kedua ( Pengharaman ketika hampir masuk waktu solat)

Maksud Firman Allah s.w.t dari surah An Nisa’ ayat 43

43. Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu solat, sedang kamu dalam keadaan mabuk, sehingga kamu mengerti apa yang kamu ucapkan, (jangan pula hampiri masjid) sedang kamu dalam keadaan junub[#], terkecuali sekadar berlalu saja, hingga kamu mandi. dan jika kamu sakit atau sedang dalam musafir atau datang dari tempat buang air atau kamu telah menyentuh perempuan, Kemudian kamu tidak mendapat air, Maka bertayamumlah kamu dengan tanah yang baik (suci); sapulah mukamu dan tanganmu. Sesungguhnya Allah Maha Pema’af lagi Maha Pengampun.

menurut sebahagian ahli tafsir dalam ayat Ini termuat juga larangan untuk bersembahyang bagi orang junub yang belum mandi.

Pada peringkat ke dua ini Allah mula mengharamkan arak di minum ketika hampir masuk waktu solat ,kerana dikhuatiri solat yg didirikan ketika mabuk akan menyebabkan solat itu tidak sah kerana tersilap membaca Al-Fatihah dan rukun-rukun qouli yg lain ,melakukan penambahan /pengurangan rakaat dsb . Walaubagaimanapun pada ketika itu arak masih lagi boleh di minum .

Peringkat ke-3 ( pengharaman secara mutlak)

Maksud Firman Allah s.w.t dari surah Al-Ma’idah ayat 90-91

90. Hai orang-orang yang beriman, Sesungguhnya (meminum) khamar, berjudi, (berkorban untuk) berhala, mengundi nasib dengan panah[#], adalah termasuk perbuatan syaitan. Maka jauhilah perbuatan-perbuatan itu agar kamu mendapat keberuntungan.

91. Sesungguhnya syaitan itu bermaksud hendak menimbulkan permusuhan dan kebencian di antara kamu lantaran (meminum) khamar dan berjudi itu, dan menghalangi kamu dari mengingat Allah dan sembahyang; Maka berhentilah kamu (dari mengerjakan pekerjaan itu).

[# ]panah yang belum pakai bulu untuk menentukan apakah mereka akan melakukan suatu perbuatan atau tidak. Caranya ialah: mereka ambil tiga buah anak panah yang belum pakai bulu. setelah ditulis masing-masing iaitu dengan: lakukanlah, Jangan lakukan, sedang yang ketiga tidak ditulis apa-apa, diletakkan dalam sebuah tempat dan disimpan dalam Ka’bah. bila mereka hendak melakukan sesuatu Maka mereka meminta supaya juru kunci ka’bah mengambil sebuah anak panah itu. Terserahlah nanti apakah mereka akan melakukan atau tidak melakukan sesuatu, sesuai dengan tulisan anak panah yang diambil itu. kalau yang terambil anak panah yang tidak ada tulisannya, Maka undian diulang sekali lagi.

Setelah turun ayat yg ke 3 maka hukum arak diharamkan secara mutlak .

Pemerah arak : iaitu pekerja -pekerja yg melakukan kerja pemerahan buah-buahan seperti anggur yg bertujuan hasil dari perahan anggur itu akan dijadikan arak . samada mengunakan teknologi moden atau cara lama. Hasil pekerjaannya ( upah/gaji yg diterima ) adalah haram begitu juga perbuatannya.

Meminta diperahkan arak untuknya : Bermaksud majikan /pengurus sesebuah syarikat yg mengaji beberapa orang pekerja di kilangnya untuk bekerja sebagai operator pengeluaran .Maka haramlah pekerjaannya itu.

Peminum arak : Orang yg meminum arak walaupun setitik /tidak mabuk /hanya cuba-cuba .perbuatan itu adalah haram

Pembawa arak : Ia boleh dimaksudkan sebagai pelayan di sesebuah restoran/kedai makan /hotel dsb . ataupun boleh juga dimaksudkan sebagai pemandu lori yg membawa muatan arak dari sesuatu tempat ke suatu tempat yg lain .Perbuatan itu adalah haram walaupun ia tidak meminumnya .

Meminta dibawakan arak kepadanya bermaksud seseorang yg membuat pesanan arak samada untuk diminum ataupun di simpan sebagai koleksi .Maka perbuatan itu adalah haram

Memberi minum arak kepada orang lain bermaksud seseorang yg memberi orang lain minum padahal dia tidak meminumnya cth : seseorang muslim membelanja minum rakannya non muslim minum arak di sesebuah restoran. Perbuatan itu adalah haram

Penjual arak : Boleh diertikan sebagai tuan kedai /restoran yg menjual arak kepada pelanggannya walaupun dia tidak meminumnya ,perbuatan itu juga haram.

Orang yg mendapat hasil drp arak : Suatu skop yg lebih luas dan pelbagai bolehlah dikatakan sebarang aktiviti yg berkaitan dengan arak adalah haram cth : Pengawal Keselamatan yg mengawal keselamatan kilang arak dan mendapat gaji drp pengurus kilang tersebut . Maka perbuatan/gaji itu adalah haram.

Orang yg membeli arak bermaksud orang yg membeli arak samada untuk diminum atau tidak . Maka perbuatan itu pun haram

Orang yg meminta dibelikan arak untuknya : Bermaksud seseorang yg meminta seseorang yg lain membelikan arak untuknya kerana sebab yg tertentu .Cth seorang muslim meminta rakannya non muslim membelikan arak untuknya ,maka perbuatan muslim itu adalah haram.

____________________________________________________________________

Wassalam…

-JAZMI-

Komentar
  1. aina amidin berkata:

    ~ pembetulan untuk pengharaman arak peringkat ke-3.. Harap empunya blog perbetulkan.. Bukan surah an-Nisa, ttp surah al-maidah ayat 90.

    Smg empunya blog lebih berhati-hati.

  2. Erah berkata:

    Salam..sy nk taw apa kes2 berkaitan minuman memabukkan ini? Selain kes Kartika…

    • jimie1402 berkata:

      Wslm. Maaf x dpt membantu sgt.

      Kebanyakan kes kat Malaysia ni cam tak berapa jelas sgt, byk yg kontroversi je yang melibatkan orang2 politik dan selebriti.
      Ada gak kes premis jual arak cam 7-Eleven, penjualan di kwsn majoriti org Islam, student sekolah senang dpt arak dan banyak lagi.

      Tapi bagi saya kes yang paling jelas; (punca, hukuman, penyelesaian dll) tentunya kes Kartika. Yang lain tu heboh kejap, pastu dah tak dengar hukuman ke tindakan pape.

      Maaf, saya tak lakukan kajian ilmiah yg mendalam sgt tentang hal ini. Saudari boleh gunakan Google bagi mendapatkan info beberapa kes (yang kurang jelas seperti yang dikatakan).
      Nak lebih info, kenalah usaha lebih sikit dengan pergi ke pejabat agama negeri, minta pandangan ustaz2 dan ulama’ dan sebagainya.

      Maaf, tak dpt membantu byk. :)

Tinggalkan Jawapan

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s